Kragerø i mitt hjerte!

Jeg tror jeg alltid vil komme til å få denne helt spesielle følelsen når jeg kommer til Kragerø; en blanding av spenning, forventing og glede. Ikke bare over å få besøke denne nydelige småbyen, eller for nok en gang å få gå i min bestemor Randis fotspor og oppleve stedene der hun hadde sin nokså utfordrende oppvekst, men også fordi jeg vet at helt spesielle ting kan komme til å skje!

Jeg tror nesten at hver eneste gang jeg har vært i Kragerø, har jeg møtt noen som har hatt noe å fortelle meg som har vært viktig for historien. Eksemplene på slike møter er mange, men nå har jeg lyst til å fortelle om møtet med en helt spesiell mann, Carl Fredrik Monsen.

Det var i februar, og jeg var invitert til Kragerø og Skåtøy Historielag for å fortelle om jakten på historien i Ringsrosen. Mens jeg sto og ventet på at arrangementet skulle begynne, kom en eldre herre bort til meg, presenterte seg og spurte så om jeg kjente til bark Siam? Jeg ble bare stående og se på ham før jeg endelig fikk svart at absolutt, det gjorde jeg – og at jeg faktisk skulle snakke om denne båten i kveld… Jeg har jo faktisk en blogg som heter «Da ‘Siam’ sank», og i et innlegg der fortalte jeg hva som faktisk skjedde da barken forliste!

Da var det Carl Fredriks tur til å gjøre store øyne, før han fikk fortalt at hans bestefar hadde vært styrmann ombord på «Siam». Om min var 2. styrmann, repliserte jeg… Dermed var kontakten oppnådd. Det som var helt klart var at vi måtte snakke mer sammen. Det endte med at jeg inviterte meg selv på kaffe til ham neste formiddag. Det gjelder å holde kjelen kokende, som min gamle grandonkel Trygve pleide å si. Det ble en både varmhjertet og interessant stund, fylt med utveksling av fakta og gamle historier mellom to med samme interesser, uavhengig av alder og bakgrunn. For å si det slik, det kjennes godt å være nerd i et slikt selskap. Og så trenger jeg hans kunnskap i den videre historien, for noe av det jeg vil fortelle er et underfortalt kapittel i norsk sjøfartshistorie.

Siden har vi snakket på telefon flere ganger, og Carl Fredrik satt meg også i kontakt med en på Norsk Maritimt Museum. Dermed fikk jeg avtalt tid med med ham for å komme å gjøre research om Den Norske Amerikalinje. Amerikabåten «Stavangerfjord» var nemlig da i ferd med å seile inn i den videre historien til Randi.

Nytt Kragerøbesøk på trappene!
Noe av det fineste jeg vet er å komme ut å treffe lesere, nye eller gamle. Da jeg i vår fikk tips om at det var mulig å få delta på Bondens Marked i Kragerø i juni, slo jeg til. Det var bare å bestille flere bøker, handle campingbord og planlegge for en dag som «torvkjerring». Men som alltid: Når jeg først skal til Kragerø, må jeg få maks utnyttelse av turen. En ny prat med Carl Fredrik, samt et besøk på Berg Kragerø Museum, sto på listen denne gangen. Og tenk, det endte med at vi dro sammen på museet. Jeg fikk dermed verdens beste guide med meg – i tillegg til museets egen, som også var veldig flink!

Flott å besøke Berg Kragerø Museum sammen med kunnskapsrike Carl Fredrik Monsen

Bokselger på Bondens Marked
Dagen etter var det tidlig opp. Gråværet som var meldt, glimret med sitt fravær, og solen skinte fra skyfri himmel. Det var bare å rigge seg til på Jernbanetorvet med alle pakkenellikene. Og hvilken dag det ble! Jeg er så takknemlig for at jeg får slike muligheter til å få komme ut og bringe videre denne historien som har blitt så viktig for meg å fortelle – fordi den handler om et vanlig, levd liv med alle sine oppturer og nedturer. Dette livet, rett og slett, som vi alle må kjenne på og ikke kan komme unna. At eldre Kragerøfolk også forteller meg at det jeg har gjort er viktig, fordi jeg har klart å formidle en del av den gamle Kragerøhistorien på en troverdig og historisk riktig måte, gjør denne gleden bare enda mye dypere. Jeg vet i alle fall en ting, jeg hadde aldri klart det uten så mye god hjelp fra alle disse flotte og rause folkene jeg har møtt på min vei.

En av dem er Jimmy Åsen, som jeg pleier å si at jeg «arvet» fra grandonkel Trygve, det var nemlig Trygve som satt oss i kontakt da jeg skulle til Kragerø for å lete etter historien i 2011. Jimmy var da den som da viste meg rundt. Det var på den turen jeg første gang kjente på «det magiske» som skjer når jeg er i Kragerø. Du kan lese om besøket her. Siden har magien fortsatt, og jeg føler at hver gang jeg er der, går jeg konstant med alle antenner ute for å suge til meg alle inntrykk. Ikke rart jeg var litt sliten da jeg kom tilbake i går kveld – helt til det tikket inn flere mailer fra Jimmy: Hei, sender deg noen bilder fra et særdeles vellykket Kragerøbesøk. Slapp av i kveld og ta et glass vin! And so I did.

Her er noen bilder fra Bondens Marked. (Jeg er jo fra bondebygda Råde…)

Gråværet kom allikevel, men hva gjør vel det når en hyggelig kar kommer på besøk? Foto: Jimmy Åsen.

Hyggelig når folk står i kø for å kjøpe Ringrosen! Det ble maaange nye lesere denne dagen. Foto: Jimmy Åsen.

Carl Fredrik Monsen kjenner godt til historien til reder A. O. Lindvig, og kan fortelle om skipet «Regulus»,
som min oldefar tilså byggingen av i San Francisco i 1917. Dette bildet er fra sjøsettingen. Foto: Jimmy Åsen.

Hyggelig å hilse på slekta, firmenning Jens Kristian Weisser og fru Brit,
som jeg har vært på kaffebesøk hos. Foto: Jimmy Åsen.